Alla inlägg den 25 januari 2016

Av Jessica - 25 januari 2016 13:02


Intrig


Intrigen är, väldigt kortfattat, bokens handling. Mer utförligt än så behöver det egentligen inte beskrivas. Vi ska gå lite djupare in på det ändå, och förklara varför det till viss del hör ihop med bokens genre. Intrigen det överskuggande molnet i boken, allt annat som händer måste förhålla sig till den intrig som alltid finns närvarande. Intrigen bestämmer ramarna för boken. 

Parallellt med min ungdomsbok planerar jag att skriva en äventyrsbok/drama. Mitt problem är att jag inte har intrigen klar för mig. Jag har redan en massa idéer om olika nyckelscener, karaktärerna i boken och en övergripande tanke om ungefär vad boken ska handla om. Däremot saknar jag fortfarande en intrig som är tillräckligt spännande för att bli ett manus. 

Intrigen måste höra ihop med boken genre, den intrig som utspelar sig i boken måste alltså kunna ske i den genren man skriver i. Intrigen måste också vara genomtänkt och trovärdig och gärna lämna läsaren med något sorts intryck. Om intrigen varit fantasifull kan intrycker vara att tänk om det här skulle kunna hända i verkligheten (exempel på det är Orwells 1984 och Dan Browns Inferno). Intrycket kan också vara att oj, tänkt att det här faktiskt har hänt (exempel Solzjenitsyns En dag i Ivan Denisovitjs liv). 

För att kontrollera att man har en bra och tydlig intrig, som håller genom bokens alla sidor kan dessa frågor vara bra att ställa sig:

1. Har boken en tydlig början och ett tydligt slut?
2. Har boken en mittendel som gör att man är intresserad av att läsa slutet?
3. Är intrigen rimlig/trovärdig (givet genren)?
4. Lämnar boken ett bestående intryck/påverkar den läsaren?

En bra intrig kan givetvis drukna i en text som i övrigt är dåligt skriven, har för många underintriger eller är alldeles för lång eller för kort men med en bra intrig finns det åtminstone en stomme att arbeta utifrån. 

Jag rekommenderar att man tänker igenom intrigen noga innan man börjar skriva. Att "se vad det blir av berättelsen" är inget jag förespråkar. Risken är att det inte är samma historia i början som i slutet. 

Presentation

Mitt namn är Jessica. Här kommer jag blogga om min resa mot ett färdigt manus och om litteratur i allmänhet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards